Husresan

Hej! 
 
Jag satt nyss och funderade lite, tänkte tillbaka och försökte minnas hela vår husresa. Jag kom genast på att jag ville skriva ett inlägg om det! Jag ligger och skriver på mobilen så kommer ta tid hehe. 
 
Ja så hur började allting då? Hur kom det sig att vi egentligen gick och köpte en tomt och ville bygga nytt endast 23-24 år gamla? Det mest normala hade väl kanske varit att flytta till en trea, sen till något radhus/parhus för att sen typ fundera på ett hus. 
 
Vi bodde ju i Jimmys tvåa på Kvarnbergsplan, vi trivdes helt okej där. Efter en tid började jag kolla på treor på hemnet, Jimmy var inte direkt sugen. Vi var på någon visning eller två men Jim var aldrig riktgt intresserad som jag var. 
Vi började istället prata lite om hus, att det vore skönt osv. vi började kolla på gamla villor/fritidshus som man kunde renovera upp. Minns en visning, de var ett ruckel som man nästan behövde riva ner, hehe. Vi kollade alltså det allra billigaste husen som fanns. 
 
Vi hittade väl inget riktigt intressant, eller vi hann väl inte för plötsligt fick Jimmy syn på tomter i Glömsta. Det här var 4 år sen nu och glömsta var inte i närheten av vad det är idag. Jag som var sugen på att bo lite lantligt med mkt skog omkring och lite folk (haha) måste ha blivit intresserad eftersom vi gick på tomtvisningen. 
 
Det var inte en tomt utan tre st bredvid varandra som var till salu, det var en tomt från början men som blev styckad till tre st. det var ett ganska stort gammalt rött hus på den mittersta tomten, där en ensam kille bodde permanent. Hans dasstoa låg på den tomt vi köpte haha! 
Hur som helst så tyckte vi de såg väldigt bra ut, vi tyckte alla tomter var bra men ville helst inte ha den som de stora huset låg på, det skulle man ju riva ner helt. 
 
Vi bestämde oss för en av tomterna bredvid stora huset. Det var någon/några som la utgångsbudet på den så då la vi oss över en gång och fick den! 
Minns att jag stod på jobbet när Jimmy ringde och sa att vi har fått tomten. Minns känslorna, kändes overkligt men kul. 
 
Så där stod vi med en tomt med ett dass på samt lite träd och buskar, det var väldigt vild och igenvuxet överallt. När vi fick tillgång till tomten så startade vi med att riva dasset såklart, tror även det var ett litet förråd också vi rev samt lite träd. 
 
Vi hade ju först bestämt oss för ett Älvsbyhus. Det gjorde vi eftersom vi antog att de va de vi hade råd med. Vi hade t o m bestämt husmodell och kollat vad de skulle kosta. 
Vi gick på en villavisning på Älvsbyhus, tror de va samma husmodell som vi typ bestämt oss för. 
Inne i visningshuset tyckte jag att känslan kändes lite trist. Svårt att förklara men jag tyckte inte att de andades kvalité. Mamma jobbar på Eksjöhus som har väldigt fina hus men dyra! Jag har varit en del i dom husen, pappa byggde dom husen förut och jag har följt med mamma när hon skulle ha villavisning. 
 
Jag kände verkligen skillnaden när jag klev in i ett Älvsbyhus vilket kanske inte är konstigt med tanke på prisskillnaderna. 
Vi började iaf tänka bort Älvsbyhus, vi beställde hem kataloger och började kolla runt på nätet. En riktig djungel!! Vi ville helst se prislista direkt utan att behöva maila och fråga om vad varje hus kostade. 
På Fiskarhedenvillan stod byggsatsens priser, vi hittade en modell som hette Bärnstenen. Vi började mejla lite frågor till en säljare. Vi började bestämma oss för att ja men de här huset blir det, det spräcker inte vår budget men ja det blev lite dyrare än Älvsbyhus såklart, lite grann. 
 
Vi kollade planlösningen, skissade om lite och kom fram till en som passade oss. Vi hade bestämt vart huset skulle stå, såklart gick vi mest efter solens läge. Allt var i princip klart i våra huvuden. Jimmy hade skissat upp var infart/parkering skulle vara osv till kommunen. Här fick vi ett bakslag. Kommunen ringde Jimmy och sa att nej där kan ni inte ha infart och parkering eftersom den vägen är skyddad (vår tomt ligger mellan två vägar) grejen är den att när vi köpte vår tomt så fanns det bara en väg, den andra hade inte byggts än. Vi hade ingen aning att det skulle byggas en väg på andra sidan där infarter var inplanerade i kommunens detaljplan. Så helt plötsligt fick vi reda på att vägen var skyddad och där fick man inte ha infart och utfart. 
Vi tänkte hur ska vi göra nu? Skulle vi flytta ner huset till andra sidan så skulle de bli fel med solen. Skulle vi fortsätta som vi tänkt? Men då skulle ingång/entre vara bakom huset när man åker in med bilen, alltså man skulle få gå runt huset för att komma till entrén vilket kändes väldigt onaturligt och fel. 
 
Det blev lite stopp där men sen föreslog Jimmy att vi kunde ha entrén på gaveln istället så de blev mer naturligt med infarten vilket jag tyckte lät bra. Så de var bara göra om hela planlösningen och flytta entrén. Lite meckigt men Jimmy hittade en planlösning på nätet som vi sen ändrade lite grann. 
 
Vi gick på möte med Fiskarheden när vi löst detta. Nu såhär i efterhand fattar jag inte att vi inte bara bad om hjälp. Vi kunde ju be dom hjälpa och komma med förslag, men lite typiskt Stålmannen jimmy att lösa grejer själv haha! 
 
jag fortsätter skriva imorrn! Klockan är mkt, jobb imorrn! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Hej Jossen!
Jag har rosacea (rodnaden och hettan, ej utslag) samt blefarit som antingen kommit pga rosacean alt. pga fick mjäll/hårbottenproblem (som även de kan bero på hettan från rosacean). Haft ögonproblemen i snart 7 månader och gjort ögonrengöringen (varma kompress, rengöring, massage och ögonsalva) morgon och kväll. Har nu slutat med ögondroppar (provat 8st olika varianter och droppat som en tok) då de inte hjälper och svider, bränner, ljuskänsligt och är torrt iallafall. Fått 2st olika kortisonögondroppar som jag kört 3 kurer av varav sista kuren var på 1 månad (de 2 första var på 10dagar vardera). Fått tabletten Azithromycin Mylan 3 gånger och de har inte heller hjälpt och snarare förvärrade själva rosacea-hettan (vilket troligen är det som inflammerar körtlarna i ögonlocken). Jag är allergisk mot tetralysal vilket var det ögonläkaren igår sa är det sista han kan göra för mig, men får inte skriva ut pga mina luftvägar svullnar upp av den. Bör tillägga att jag är osminkad för blir ondare i ögonen med smink.
Blev du helt bra i ögonen? Vilken dos tetralysal respektive dos rocottan (?) åt du? När blev du helt bra OM du blev det? Behöver verkligen få prata med någon som gått igenom det jag går igenom nu och de senaste 7 månaderna för jag bryter snart ihop. Det ska inte vara såhär som 25åring... :-(
Kram Mikaela ([email protected])

2016-10-19 @ 12:47:11
Postat av: CECILIA

Hej har fått samma diagnos som dig men det ändå jag får är antibiotika droppar som inte hjälper och i formation om att rengöra ögonen jag har haft problem sedan i mars månad detta håller på att göra mig galen viöken behandli g fick du skulle du vilja Maila mig vad du fick för behandling för att bli fri från detta [email protected]

Mvh cecilia herdenberg

2019-07-03 @ 20:32:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0